Behöver mitt företag en hemsida?

Start » Aktuellt » Behöver mitt företag en hemsida?

Företagshemsida

Varför är det så viktigt med en företagshemsida? Det går väl bra ändå?

  • Jag har klarat mig utan en hemsida än så länge.
  • Det räcker väl att jag finns på Facebook?

Oavsett om du som företagare har en hemsida eller inte så glömmer vi ofta varför vi har en över huvud taget. Kan vara läge att friska upp minnet.

1 Räcker verkligen Facebook?

Vet du att de flesta av dina följare på Facebook aldrig ser dina inlägg?

Du måste betala för att merparten av dina följare skall se dina inlägg till skillnad mot tidigare. Detta är en av anledningarna till varför du behöver en egen hemsida för att bättre nå ut på webben. Facebook är naturligtvis en viktig kanal men bäst resultat blir det om du har bägge delarna.

Dina nyheter håller sig färska under en längre tid på hemsidan, din Facebook sida syns dåligt på Google, en hemsida ger dig större kontroll över ditt varumärke på nätet är andra anledningar till att även ha en egen hemsida.

Vad händer om de ändrar sina regler eller tar bort din sida?

Du kan driva besökare på Facebook till din hemsida om du länkar din hemsidas nyhetsinlägg från Facebook till din hemsida. Detta är en del för att förbättra din hemsidas Google ranking.

2 Exponera dina tjänster/varor dygnet runt!

Syns du inte så finns du inte!

Oavsett var dina potentiella kunder befinner sig kan de nå dina produkter dygnet runt. Marknaden förändras och har förändrats så pass mycket så att nio av tio konsumenter letar efter varor och/eller tjänster på nätet. Dessa potentiella kunder går du miste om utan en företagshemsida.

3 Nå en helt ny marknad.

Din hemsida ger dig en helt ny räckvidd. Glöm hinder som geografiska avstånd eller begränsade öppettider. Med en hemsida får du möjligheten att påverka kunder Sverige runt och världen över. Det enda de behöver göra är att hitta till din hemsida. Varför begränsa din verksamhet till den lokala marknaden? Tänk stort, internet gör att du kan se en världsdel som din marknad.

Nätet erbjuder dig också möjlighet till att strukturera din marknad, det vill säga du kan rikta ditt budskap direkt till din målgrupp. Du kan dela upp marknaden efter kön, ålder, yrke eller bostadsort. Du kan med andra ord skräddarsy din hemsida för att nå exakt den målgrupp du är intresserad av!

Även om du i din specifika bransch har full upp med jobb just nu är det ändå viktigt att öka sin synlighet redan nu för att vara med när det blir ett sämre konjunkturläge då marknaden alltid går upp och ner. Exempel på en sådan bransch är bygg.

4 Ditt företag upplevs som proffsigt

Ett företag som inte är närvarande på internet riskerar att signalera att det är omodernt och att det inte tar sin verksamhet på allvar.

Har du däremot en hemsida kan du ge dina besökare bilden av ett modernt och framgångsrikt företag. En snygg hemsida är avgörande för hur ditt företag uppfattas. Utnyttja den möjligheten!

5 Du behöver inga öppettider

Din hemsida är tillgänglig dygnet runt, året om. Till skillnad från ett kontor så har den till exempel inga kontorstider. Se din hemsida som en samlingsplats dit dina kunder kan komma när de själva vill – och har tid.

En hemsida sover inte eller har semester, den representerar och presenterar dig och ditt varumärke även när du själv inte är tillgänglig.

6 Du kan stärka ditt varumärke och bli en vassare konkurrent

Visste du att dina konkurrenter kan köpa sökannonser på ditt varumärke? Låt inte någon annan stjäla din trafik och försäljning. Är du utan hemsida kan dina konkurrenter lätt konkurrera ut dig genom att berätta för dina kunder varför de ska välja dem istället.

De kan till och med sätta käppar i hjulet för dig genom att ge intrycket av att din verksamhet inte riktigt existerar! Storleken på ditt företag spelar dessutom nästan ingen roll på nätet.

7 Du får en chans att kommunicera med dina kunder

Använd din hemsida för att kommunicera med dina kunder. Presentera erbjudanden, nyheter och annan viktig information. Din hemsida är till skillnad från trycksaker enkel att förändra och forma så att den alltid är dagsaktuell.

Innan en potentiell kund vill kommunicera med dig kanske kunden vill titta lite på din hemsida för att lära känna dig lite innan en kontakt tas. Speciellt viktigt är det om det handlar om en stor affärsuppgörelse som att bygga ett hus eller kanske köpa en bil. En kund som investerar stora summor i ett projekt vill gärna se det företag han eller hon skall göra affärer med.

8 Du kan visa dina produkter på ett helt nytt sätt

Med en hemsida har du möjlighet att inför en stor publik exponera din verksamhet och det du brinner för. Har du till exempel en bilverkstad kan du visa upp olika projekt du har gjort till kunder. Tänk dig en kund som är på jakt efter en riktigt grym bilmekaniker och vill se vad just du går för. Grattis, då kanske du precis lyckats övertyga en ny kund om att du är bästa valet!

Om du märker en svacka i din verksamhet med ett minskat inflöde av kunder kan du snabbt sätta igång Google Ads betalannonser, om du har en proffsig hemsida, för att på så sätt locka in nya kunder.

9 Du sparar pengar

Driver du en mindre verksamhet kanske du tänker att du inte har råd med en hemsida. Men sanningen är det motsatta, du har inte råd att INTE ha en hemsida.

Jämför kostnaden för din hemsida med det du spenderar på tidningsannonser, flyers eller annat annonsmaterial. Du ska se att i långa loppet är din hemsida kostnadseffektiv marknadsföring, utan att du egentligen behöver anstränga dig.

Ser du också till storleken på den marknad du kan nå via hemsidan så har kostnaden betalat sig många gånger om.

10 Lokalt företag

Även om du har ett lokalt företag där din butik kanske syns utefter en genomfartsled kan du ändå på ett bra sätt komplettera detta med läsbar information om dina produkter eller hur dina produkter är framtagna.

Du sparar tid då kunder kan kika på sidan istället för att ringa eller fråga om detaljer. Eller de kanske inte vågar fråga hur du bakar dina bullar om du nu skulle råka driva exempelvis ett bageri.

Behöver du ytterligare motivation?

Självklart tjänar du på att investera i en hemsida!

Utan hemsida missar du så många möjligheter (vi har här nämnt några). Att skapa en hemsida är också en rolig resa där du och ditt företag utvecklas och växer. Här får du ytterligare några tankeställare om du fortfarande inte är hundra procent övertygad!

Glöm telefonkatalogen!

Idag googlar kunderna fram information om företag, även om de finns lokalt. Syns du inte på nätet finns du inte!

Du riskerar att missa intressanta samarbeten med andra företag eller återförsäljare om du inte presenterar ditt företag på nätet. I de flesta branscher är internet en självklar del av vardagen. Det är där företag och kunder letar efter dig. Din trovärdighet ökar när kunder, leverantörer och anställda kan söka efter värdefull information om företaget på er hemsida.

Se din hemsida som en broschyr som du kan uppdatera kontinuerligt. Glöm jobbiga tryckerier och sena leveranser. Med en hemsida får du allt klart i ett nafs och samlat på ett ställe.

Då har vi gått igenom hela listan om varför ditt företag behöver en hemsida. Det finns självklart oändligt fler fördelarna än de vi har räknat upp här. Vill du driva ett framgångsrikt företag så finns det inga genvägar. Du måste synas, vara konkurrenskraftig och tillgänglig dygnet runt. Saknar du hemsida är det nästan omöjligt att nå ut till din målgrupp i det digitala samhälle vi lever i.

Så investera i ditt företags framtid och ge det en hemsida som det verkligen förtjänar!