Google Ads – annonsering via Google

Om det är viktigt att synas högt upp i resultaten organiskt så är annonsering via Google en given medspelare. Google Ads (tidigare Google Adwords) kan hjälpa dig och ditt företag att nå ut med dina produkter och/eller tjänster med omedelbar exponering till skillnad från de organiska sökresultaten som kan ta lång tid att få upp till vettiga positioner.

Nedan går vi lite kortfattat igenom vad det innebär samt hur det fungerar att annonsera via Google. Kontakta oss om du är nyfiken på hur Google Ads kan hjälpa dig – vi går då genom vad som kan passa för just ditt företag.

Det är dock inte säkert att Google Ads är den mest lukrativa lösningen för dig och ditt företag.

Kostnad per klick

Det är endast när någon klickar på din annons som det kostar pengar.

Kostnaden per klick skiljer sig beroende på hur hög konkurrens som råder för den/de sökfraser du vill exponera dig för. Om du exempelvis driver ett byggföretag i Malmö och vill få in fler kunder via digital marknadsföring kan en fras såsom byggföretag malmö vara passande. Det betyder att om någon googlar på frasen/fraserna du vill exponera dig för, så dyker din annons upp.

Det kan aldrig ticka iväg mer pengar än du är beredd att betala. För varje kampanj (som det kallas) ställer du in en högsta daglig budget och när den är slut visas inte dina annonser längre.

Exponering

Under ditt konto för Google Ads skapas dina kampanjer.

Varje kampanj kan ha en eller flera annonsgrupper och varje annonsgrupp kan ha en eller flera annonser. Beroende på hur du vill exponera dig kan kontot sättas upp på lite olika sätt. En bra sak att veta är hur du begränsar kampanjerna mot ett givet mål.

Kampanjen låter dig begränsa exponeringen inom ett givet geografiskt område samt dagsbudget. Annonsgrupperna inom kampanjen låter dig begränsa för vilka sökfraser annonserna skall visas för och annonserna i sig låter dig välja hur dina annonser skall se ut samt vilken måladress de ska ha (den webbadress som annonsen leder till).

Fler kunder med Google Ads

Negativa sökord

Det går att ställa in sökfraser på fyra olika sätt.

Vi börjar med den så kallade ”breda” typen. Om vi tar exemplet med byggföretaget igen och vi antar att ditt arbetsområde är Malmö, då behöver du inte ha specifika fraser såsom ”snickare malmö” eftersom att kampanjen redan är begränsad till det geografiska området. Då kan det istället vara bättre att använda en bred fras som gör dina annonser synliga för fraser där ditt sökord ingår. Ditt breda sökord kan exempelvis då vara byggfirma men en sökning på ”en seriös bygfirma” (ja, även felstavningar) kan leda till att din annons visas.

Däremot kanske du inte vill att potentiellt dyra klick ska komma från någon som söker arbete hos ett byggföretag. Här kommer de negativa sökorden in. En negativ sökfras kan då vara ”söka jobb” eller ”arbeta” etc. Det kanske inte låter som någon betydelsefull faktor men faktum är att om du begränsar exponeringen på ett korrekt sätt leder det till fler riktiga kunder, till en lägre kostnad.

Låt oss hjälpa dig

Det är relativt enkelt att sätta upp ett konto via Google Ads och det kan vara värt att sätta sig in i hur de fundamentala bitarna fungerar. Även om du kanske vill leja bort hela hanteringen av annonseringen till någon tredje part – exempelvis oss – rekommenderar vi att du lägger lite tid på att försöka förstå detta område.

Beroende på hur mycket hjälp du vill ha och vilken strategi som behövs, för just dig och ditt företag, skiljer sig våra priser något. Att sätta upp ett baskonto med en konfigurerad kampanj, två annonsgrupper och sex annonser, kan vi göra till en kostnad om 1500 kr.

Det bästa är om du själv skapar ett konto via Google Ads och därefter vid behov öppnar upp åtkomst till oss så att vi kan ställa in ditt konto på ett optimalt sätt. Därefter kan du antingen ta bort vår åtkomst eller låta oss ha kvar den om du framöver vill anlita oss, om behov finns.