We use cookies on this site.

Vill du bli uppringd?

  • | English
  • Sökmotoroptimering

    Vi vet hur sökmotorerna fungerar!

    Din sökmotoroptimeringsstrategi kan delas in i två olika kategorier: on-page SEO och off-page SEO. Båda är avgörande för framgången med en SEO-kampanj, men de är på helt olika sidor av staketet när det gäller att förbättra din sökmotor ranking. För att förstå skillnaden mellan de två måste man förstå, på en grundläggande nivå, hur sökmotoralgoritmer fungerar. Låt oss bryta ner det.

    On-page SEO VS Off-page SEO

    PS: Att betala Google för att visa annonser är INTE sökmotoroptimering, det är marknadsföring.

    On-page SEO

    Vad är On-Page SEO?
    Det innebär att optimera olika delar av din webbplats som påverkar din sökmotor ranking. Det är saker du har kontroll över och kan förändras på din egen hemsida. Här är de största faktorerna som ingår.

    Titlar (H1,H2,H3 etc)

    Sätt in dina riktade sökord i titel taggarna på varje sida på din hemsida. Det finns många bra tips på hur man skriver effektiva titel-taggar.

    HEADINGS (H1)

    Rubriker är vanligtvis de största orden på sidan, och därför ger sökmotorerna lite extra vikt på dessa gentemot dina andra rubriker. Det är en bra idé att arbeta med dina nyckelord i rubrikerna på varje webbsida, men se till att du korrekt reflekterar sidinnehållet.

    URL STRUKTUR

    Lägg till nyckelord i dina webbadresser om möjligt. Men ändra inte alla dina aktuella webbadresser bara så att de har nyckelord i dem. Du bör inte ändra gamla webbadresser om du inte planerar att omdirigera dina gamla till dina nya. Kontakta en professionell SEO-expert innan du gör det här.

    ALT TEXT FÖR BILDER

    Varje innehållshanteringssystem låter dig i regel lägga till något som heter ”alt text” till alla bilder på din webbplats. Texten är inte synlig för den genomsnittliga besökaren. Alt text används faktiskt av webbläsarens programvara för att hjälpa blinda internetanvändare att förstå innehållet i dina bilder. Sökmotorer kryper på bilder på ett liknande sätt, så att lägga in några relevanta nyckelord till bilderna, hjälper sökmotorerna att förstå innehållet på din sida.

    PAGELOAD – hur ”snabb” är din hemsida?

    Google vill hjälpa sina användare att hitta vad de letar efter så snabbt som möjligt för att ge den bästa användarupplevelsen. Därför hjälper optimering av dina sidor att laddas snabbare till att din webbplats rankas högre i sökresultaten. Detta är dock ett relativt komplext område om du inte är tekniskt kunnig (Läs mer här)

    SIDANS INNEHÅLL

    Innehållet på dina sidor måste vara användbart för människor. Om de söker efter något specifikt för att hitta din sida, måste de kunna hitta vad de letar efter. Det måste vara lätt att läsa och ge värde till slutanvändaren. Google har olika sätt att mäta om innehållet är användbart med hjälp av deras avancerade sökalgoritmer.

    Intern länkning

    Att länka internt till andra sidor på din webbplats är användbart för besökare och det är också användbart för sökmotorer.

    On-page SEO möjliggör att din webbplats kan läsas både av potentiella kunder och sökrobotar. Med bra On-page SEO kan sökmotorer enkelt indexera dina webbsidor, förstå vad din webbplats handlar om och enkelt navigera mellan strukturen och innehållet på din webbplats och därmed rangordna din webbplats i enlighet med dessa faktorer.

    Off-page SEO

    Off-page SEO fokuserar på att öka auktoriteten i din domän genom att få länkar från andra webbplatser. En bra analogi för hur detta fungerar är: Om du har ett badkar med gummi ankor (ankorna är dina sidor), och du börjar fylla badkaret med vatten (länkar), kommer dina ankor alla att stiga till toppen. Ett bra exempel är Wikipedia. De har så mycket vatten i sitt badkar att om du slänger en annan anka i den kommer den att flyta till toppen utan någon speciell ansträngning.

    Den största off-page SEO-faktorn är antalet och kvaliteten på bakåtlänkar till din webbplats. Några exempel på sätt att bygga länkar till din webbplats är:

     

    Bra innehåll

    Skapa fantastiskt innehåll som folk vill länka till eftersom det är värdefullt.
    Dela innehåll i Sociala medier för att slutligen generera länkar.

    Gästbloggar på webbplatser relaterade till din. Dessa gästinlägg kommer att ha länkar tillbaka till din webbplats.

    Medan länkmängden fortfarande är viktig, inser innehållsskapare och SEO-proffs att länkkvaliteten nu är viktigare än länkmängden, och som sådant skapar delbart innehåll det första steget för att tjäna värdefulla länkar och förbättra din off-page SEO.

    Hur många länkar behöver du för bra off-page SEO? Det är en tuff fråga och det kommer att baseras på domänauktoriteten hos dina konkurrenter, eftersom du vill se till att du spelar i samma sandlåda. SEOs brukade också tro att köpa länkar var ett giltigt sätt att länka byggnaden. Google kommer nu att straffa dig för att köpa länkar i ett försök att manipulera sidrankning. Du kan också straffas för att skicka länkar till länk kataloger vars enda syfte är att öka din domänmyndighet.

    Återigen vinner kvalitet ut över kvantitet när det gäller länkbyggnad.

    Så vad är viktigast?

    Det handlar inte om att välja mellan Off-page och On-page, det skulle vara som att välja mellan en grund eller ett tak för ditt hus. On-page och off-page arbetar tillsammans för att förbättra din sökmotor ranking. De kompletterar varandra!

    För att bryta ner det i en åtgärdsplan så kan man likna On-page vid stommen på ett hus medan Off-page är fasaden, dörrar och fönster. Vi kan analysera din On-page kvalitet och ge dig en åtgärdsplan för att förbättra den, därefter kan vi gå över och ta fram en optimal plan för att se till att din Off-page färdigställer ditt ”hus” (ditt SEO-hus).

    Hör av dig till oss så kan vi analysera din nuvarande situation GRATIS!